Rydde dødsbo har fokus på gjenbruk
Å håndtere rydding av dødsbo er en krevende oppgave. En oppgave du ikke behøver håndtere alene. Rydde Dødsbo hjelper deg med å sortere, og sørger for at eiendeler som kan leve videre får det – med gjenbruk.
I tiden etter at en nærstående har gått bort er det mye som må ordnes. Er det en du har kjær, kan det være spesielt vanskelig å skilles fra eiendeler og hus eller leilighet. Eiendelene har vært i personens eie, og det kan være mange minner knyttet til forskjellige ting.
Dersom rydding av boet blir en oppgave som skal gjøres av arvinger, kan det være særlig tungt hvis det er mange involverte, eller det oppstår uenighet om hvordan boet skal fordeles.
Noen mennesker har mange eiendeler, så det kan bli en langtekkelig jobb.
I Vi Rydder gjør vi denne jobben lettere for gjenværende familie.
Tidkrevende rydding av dødsbo
I en leilighet på Årvoll i Oslo er daglig leder Marte i full gang med å rydde boet etter en mann som er på sykehjem. Leiligheten skal klargjøres for salg. Alle eiendeler må være borte før den tid.
Skap og skuffer er åpnet. Marte jobber systematisk med å putte glass og kopper fra kjøkkenet inn i avispapir. Hun legger dem i pappesker eller andre egnede oppbevaringsløsninger.
– Jeg bruker ofte det jeg finner i bodene. Det kan være kjølebager, skuffer fra ødelagte kommoder, eller esker som finnes fra før. Finnes det noe som kan brukes, så bruker jeg det. Pappesker er ikke så gode å bruke. De tåler ofte ikke så mye vekt, og kan gå i stykker om det blir for tung last.
Innerst i et skap finner hun en dings fra fordums tid. Et manuelt alkometer. Det har fått et skår og fungerer sannsynligvis ikke som før.
– Jeg blir ikke lengre overrasket over hva jeg finner i de forskjellige rommene, sier hun, og heller en flaske med gløgg fra 2005 ut i vasken.
– Det er mange ting som de etterlatte er glade for at vi tar jobben med å rydde bort, kaste eller ta vare på til gjenbruk. Det siste er også veldig viktig for oss.
Det kan være fristende å selge innbo og løsøre for seg. Deretter selge bolig og annen eiendom separat. Vi har erfart, og ser stadig, at dette tar mer tid og er mye mer krevende enn man tror.
– Det tar mye tid å sortere ut det som har salgsverdi på bruktmarkedet, presentere tingene på en god måte, ta bilder, annonsere på Finn og ha kontakt med kjøpere. Ofte er det en spesielt følelsesmessig belastning for de etterlatte. Det kan føles som man selger livet til en kjær person, sier Marte.
Fra dødsbo til gjenbruk
Mye av det som Marte finner går til gjenbruk. Enten til en av de lokale butikkene i nærheten av, hvor boet befinner seg, eller til en av de større Fretex-lokalene.
– De etterlatte blir glade når vi svarer at vi gir bort ting til gjenbruk. Det er mange som ønsker at ting får videre liv. Han som bodde i denne leiligheten ville gjerne at det som kan brukes igjen skal brukes. Ikke bare kastes i en container, sier Marte.
Det som kan gjenbrukes, blir satt til side. Det blir kjørt til de som lever av å selge gjenbrukte møbler og ting.
– De vil gjerne ha tepper, puter og alt av kjøkkenting som det ikke er ødelagt. De gamle stolene går til gjenbruk, sier hun og peker på et par klassiske kjøkkenstoler.
– Peisstativ, nattbord, kommoder og speil også. Tekstilene i skapet på gjesterommet kjøres til en Fretex-container, for det tar de imot. Alt av gamle lamper, det elektriske og skjøteledninger vil de ikke ha, så det sorterer jeg ut.
Ryddig prosess
Marte håndterer jobben med å rydde dødsbo fra start til slutt.
– Jeg blir kontaktet av kunder som finner oss via Google-søk. Jeg drar på befaring, skriver tilbud og oftest får vi oppdraget. Vi har også inngått et samarbeid med Codex Advokat Oslo som håndterer mange dødsbo hvert år. De er like opptatt av bærekraft og klima som oss, så det er en anerkjennelse at de velger oss til rydding, tømming og vasking av dødsbo. Og så tar de seg av det juridiske og formelle, forteller Marte.
Kunder spør om Vi Rydder kan komme på befaring, om vi kjøper møbler og om vi vasker.
– Vi tar på oss det meste, egentlig. De som kontakter oss spør også om pris, men jeg priser aldri et dødsbo uten at jeg har sett det. Jeg må vite hva som finnes der før jeg kan gi en pris.
Noen selskaper gir en pris etter kilo på containerne som brukes til å frakte bort ting og møbler fra boet.
– Vi tenker gjenbruk. Andre tenker timeprisen for å få ryddet alt. Det er den største forskjellen på oss og andre rydde-selskaper. Mange etterlatte vil heller bruke noen kroner på at det blir ryddet slik vi gjør det, sier hun.
Gjenbruk – strategisk sortering av gjenstander
På ryddedagen stiller Marte med stor kunnskap om hvilke ting som skal sorteres hvor, og hun tilkaller ekstra bærehjelp om det er behov.
– Det er ikke lov å kaste elektriske artikler og farlig avfall i en container. Det er viktig å kjenne til hva som går hvor. Containeren hentes av selskapet som eier den. Så kjører jeg bort det som ikke går i containeren separat. Noen steder tar betalt for vekt, mens andre tar betalt per sekk. Prisene varierer mellom gjenbruksstasjonene. Det kan for eksempel hende at det koster 150 kroner for å lever en madrass, eller 150 kroner for en gipsplate.
På befaringen får hun oversikt over hvor lang tid ryddingen vil ta, og om hun trenger hjelp til å bære.
– Det er utrolig hva man klarer – og får til alene, men de litt tyngre tingene må jeg ha hjelp til, sier hun på vei ned gangveien til inngangsdøra med lastetrallen, som også er til god hjelp.
Når Marte rydder er det uten å bli nostalgisk eller overveldet. Hun forholder seg nøytral til tingene som skal ryddes i hus, leiligheter, loft kjeller og boder. På den måten kan hun på en produktiv måte gå gjennom tingene i dødsboet og sortere dem slik de må sorteres. Det gjør at ryddingen skjer effektivt og med mindre belastning for etterlatte.
– Før jeg rydder, har de etterlatte tatt med seg de tingene som er meningsfulle for dem. Ting som de kanskje trenger selv. Når jeg så tar over, slipper de å forholde seg til en stor mengde ting som de kanskje ikke vet hva de skal gjøre med. Vi håndterer tingene som kan være til nytte i andres liv, på en god måte. På denne måten går tingene inn i et mer bærekraftig løp, enn det å rydde hele dødsboet bort i containere, avslutter Marte.
Vi Rydder
- Får det gjort
- Løpende oppfølging
- Erfarne medarbeidere
- Kostnadseffektivt
- Vi holder utstyr